Iraganeko gertaera erabakiorren urteurrenak.
Zer pentsa eragiten diguten urteurrenak bildu dira aurten. Duela 150
urte argitaratu zuen Karl Marxek bere Das Kapital obra erraldoia; duela
100 urte iraultza sobietarrak historia erdibitu zuen jendartearen
errotiko eraldaketa egingarria zela erakutsiz; duela 50 urte erail zuten
Bolibian Che Guevara Cuban garaitutako iraultza zabaldu nahian
zebilela; kalera atera zen gure herria duela 40 urte amnistia eta
frankismoarekiko benetako haustura defendatzeko… Floren Aoiz. Iratzar Fundazioko kidea.
OROIMEN
ARIKETAK ERALDATZAILEAK BILAKATU DAITEZKE EZTABAIDA TERMINO
ESENTZIALISTA EDO HISTORIZISTETAN KOKATU BEHARREAN, HISTORIA ABIAPUNTU
HARTURIK ETORKIZUNERAKO AGENDEN ARTEKO TALKAN UZTARTZEN BADIRA. KOMENI
ZAIE EZKUTATZEA SOZIALISMOAREN ALDEKO BORROKAK ONURA ERRALDOIAK EKARRI
DIZKIOLA MUNDURAI, BESTEAK BESTE URRATU NAHI DUTEN “ONGIZATEAREN ESTATUA”, PENTSA-EZINA DA LANGILERIAREN PRESIOA ETA ESTATU SOZIALISTEN ERREFERENTZIARI ERREPARATU GABE.
Urteurrenak
inspiragarriak dira, aukera ematen baitigute ibilbide historikoa gogora
ekarri eta hainbat ondorio ateratzeko. Batzuetan, lehen mailako
gatazketarako aukera bilakatu dira. Esaterako, izugarrizko garrantzia
izan zuen Nafarroan 1512ko konkistaren urteurrenak aldaketa desira
sozial eta politikoaren indartze eta artikulazioan. Batetik, espainiar
erresumarekiko itun askearen errelato historiko hegemonikoa kolokan
jarri zuelako eta, bestetik, aurretik abiatutako mobilizazioetarako
bultzada izan zelako.
Aldaketa
instituzioetara eraman zuen borroka eta irizpide nagusien eboluzio
zikloan uztartu zen konkistaren salaketa. Ariketa eraldatzailea bilakatu
zen eztabaida termino esentzialista edo historizistetan kokatu
beharrean, historia abiapuntu harturik etorkizunerako agenden arteko
talkan uztartu baitzen.
Halaber,
oso emankorra izan da iraganeko matxinada eta era berezian 1714ko
gertaeren oroimena Kataluniako soberanismorako, han ere tentaldi
nostalgikoak baztertu eta oroimena eztabaida politikoan tokitu zuelako.
Gaur egun, ekimen instituzionaletatik desobedientzia ekintzetara XVII.
mendeko matxinada gogoratzen duen Els Segadors kantua erabiltzen den
bakoitzean baieztatzen da oroimenaren gaitasun sortzaile eta
eraldatzailea.
Denboraren
kudeaketa beti botere lehiaren esparrua izan da, eta da. Nork
kontrolatzen duen denbora, nork esaten duen noiz hasten den garai bat
eta noiz isten den, nork aukeratzen duen oroitu, ospatu ala ahantzi
beharrekoa, hauek guztiak afera potoloak dira, haien atzean jokoan
boterea baitago, finean. Eragin handiko erabakiak izaten dira
horiek, ezkutuan ematen badira ere, zentzu komun naturalizatuaren
adierazpen gisa, eta ez interes eta ikuspegien gatazkan kokatutako asmo
zehatzen gauzapen gisa. Nafarroako edo Kataluniako kasuetan atzeman
denez, gakoa ez da oroimenaren ikuspegira mugatzen, garaiko aldarrikapen
eta borrokekiko lotura erabakigarria baita.
Neoliberalismoa borroka askatzaileen oroimenaren kontra; alternatibaren kontra finean
Munduan nagusitu den neoliberalizazioan pobre eta aberatsen arteko
ezberdintasunak areagotzen ari dira, gehiengoen bizitza eta lan
baldintzen prekarizazio material eta orokorra areagotzen delarik.
Prozesu hauen irabazleek badakite zapalkuntzak erreakzioak pizten
dituela, hala izan baita beti historian. Erreferentziarik gabe utzi nahi
dituzte protesta hauek, zerumuga estrategikorik gabe, bestela esanik,
errealitatea errotik aldatzeko ikuspegirik gabe.
Horregatik
da hain garrantzitsua alternatiba ezaren irudikapena, injustiziek
ekartzen dituzten erreakzioak neutralizatzeko funtsezkoa baita.
Horregatik hain zuzen ezkutatu edo zikindu behar dute iraultza eta
borroka eraldatzaileen oroimena. Konkista sozialen hari gorria estali
nahi dute, mendeetako borrokek ekarri dituzten hobekuntza guztiak
Berlingo Harresiaren erorketaren hautsaz lainotzeko.
“Borroka
eraldatzaileek porrot egiten dute edo, aurrera jarraitzekotan, aldatu
nahi zuten mundua baino makurragoa sortzen dute”; hau da naturalizatu
nahi duten errelatoa, protestak inmediatismo edo fragmentazioan ito
daitezen, bestelako mundu baten itxaropenik sortzeko gaitasunik gabe. Ez
zaie komeni, ondorioz jendeak oroi dezan inork espero ez zuen iraultza
gertatu zela Errusian duela 100 urte, ustekabeko garaipena izan zutela
deskolonizatzaileek hamaika herritan eta iraultzaileek Cuban eta munduko
beste hainbat lekutan. Komeni zaie ezkutatzea sozialismoaren aldeko
borrokak onura erraldoiak ekarri dizkiola munduari, besteak beste orain
urratu nahi duten “Ongizatearen Estatua”, pentsaezina langileriaren
presioari eta Estatu sozialisten erreferentziari erreparatu gabe.
Iraultzaren oroimena eta itxaropena suntsitzea egungo sistemaren
egonkortasunerako oinarria da.
Ez
dira garai errazak eraldaketa sakonak sustatu nahi ditugunendako, ez
Euskal Herrian ezta inon ere. Baina horregatik hain zuzen, epe laburreko
erronka zehatzek gure indarrak askotan irentsi arren, ezinbestekoa da
epe luzeko begiradari eustea, kapitalismoa gainditzeko dema gogoan
izanda, gure jarduera guztiak norabidetzen dituen ipar orratz gisa.
Sozialismoa, komunismoa, feminismoa, zapalkuntza ororen gainditzea,
jendartearen eta politikaren nagusitasuna elitearen eta kapitalaren
gainean jartzea, herrien burujabetzak inperioak gailentzea… Hauek dira
gure zerumugak eta XXI. mendeko hautu iraultzaileak norabide horretan
urrats sendoak ematea eskatzen du, hitzetatik harago. Alferrikakoa da
hainbat kartografia zaharren gaineko hautsa astinduz ibili nahi izatea,
erantzunak aspaldiko liburuetan daudela sinetsiz edo. Das Kapital
bezalako ekarpenak testu sakratu gisa hartu eta dogmatismoen oinarri
bilakatzea ez da inoiz ideia ona izan eta orain ere zapuzgarria da akats
zaharren errepikapenean zenbat energia galtzen den ikustea. 1917ko
iraultzaren mendeurrenaren oroimen ekimen batzuen inguruan gertatutakoa
oso argigarria da: ariketa nostalgiko dogmatikoek ez dute ezertarako
balio. Historia sakonki aldatu zuen gertaera baten oroimena sektarismo
antzuaren ikur bihurtu nahi izateak zer pentsa eskaintzen digu: zaila da
biderik onena aurkitzea, baina porrotaren bidea non dagoen ikustea
lagungarria da, bidegurutzean aukera hori baztertzeko.
Ezkerraren
sektore batzuk melankolian edo postureo estetiko sasi-iraultzaileetan
gelditu diren bitartean, guk argi ikusi dugu: urteurren hauek
baliagarriak izan daitezke neoliberalismo zitalak ezarri nahi digun
alternatiba ezaren logikari aurre egiteko. Gure garaiko iraultza eta matxinadak
Ez gaude, zorionez, Berlingo Harresiaren erorketa ikur bilakatu zuten
kapitalismoaren garaipen errelatoaren une gorenean. Historiaren
bukaeraren fantasia leherrarazi du errealitateak ordudanik,
erresistentzia eta alternatibak eraikitzeko saioak biderkatu direlarik.
Neoliberalizazioak erresistentzia indartsuak aurkitu ditu eta mundu
multipolarra gorpuzten ari da, AEBen nagusitasuna kolokan jarriz. Baina,
kasu, David eta Goliathen arteko lehia da hau eta neoliberalismoaren
indarrak eragile alternatiboenak baino askoz ere boteretsuagoak dira.
Beste zibilizazio baterako urratsak ematea oso zaila da gure garaiko
munduan, baina inoiz baino beharrezkoagoa da alternatiba sistemikoaren
ikuspegia berritzea, zerumugarik gabe, ipar-orratzik gabe ez baitago
inora joaterik. Borroka eta emantzipazioaren ideien globalizazioa ere
gertatzen ari da gure garaian, esperientziak, saioak eta egitasmoak
bazter batetik bestera doazelarik, konexio berriak ahalbidetuz. Haserrea
globala bilakatzen ari da, eta erreferentzia unibertsalak tokian tokiko
borrokak indartzeko baliagarriak dira, isolamendua eta inpotentzia
gainditzeko lagungarriak direlako. Planeta bera arriskuan jarri duen
anabasa neoliberalari ezetz esatea baino gehiago behar duela
ondorioztatu du gero eta jende gehiagok munduko bazter guztietan, baina
borroka eta eragileen artikulazioak ez dira errazak eta nonahi atzematen
dira indibidualizazioaren eta loturen prekarizazioaren ondorioak, baita
herri mugimenduen eta ezkerreko eragileen esparruan ere.
1917ko
iraultzak historia erdibitu zuen, aipatu dugunez, baina ez gaude jada
garai historiko hartan, beste batean baizik. Ez ditugu egungo Neguko
Jauregiak hartuko 1917ko eskemak kopiatuz. Gure garaietako
erresistentziei alternatiben irudikapena gehitu behar zaie, beste
zibilizazio baterako trantsizioaren ikuspegia, hots, eta horretarako
sozialismoaren zerumugaren gaurkotzea eta eraldaketa estrategien
egokitzea ezinbestekoak dira. XXI. mendeko erantzunak eman behar
dizkiegu XXI. mendeko erronkei. Ezkerraren eta mugimendu askatzaileen
egokitzearen eta autokritikaren beharra eta gure garaiko erronkei gure
garaiko formulen bidez erantzuteko premiari erantzun behar diegu, argi
izanik ariketa hau ezin dela joera defentsiboz egin, iraultza eta
sozialismoaren bilan neoliberalaren terminoetan, emantzipazioaren
esparru barnetik baizik, emantzipazioaren logikatik, hots.
Logika
honek akatsak hartzen ditu aintzat eta akatsen arrazoiak bilatzera
bultzatzen gaitu, errepika ez daitezen, baina, une berean, lortutakoaren
garrantzia azpimarratzera garamatza. Areago, lortutakoaren
aldarrikapenetik abiatzen da, emantzipazioaren egitasmoa aurreko
belaunaldien borrokan oinarritzen da, ez era mekanikoan errepikatzeko,
jakina, hobetzeko baizik, baina bilan horren oinarri eraldatzaileak
baliatuz, derrotismoak baztertuz. Gaur egungo mundua ez baita posible
den bakarra, historia ez baita bukatu.
Izan
ere, horixe erakusten digute iraganeko borroka eta pentsamendu
ekarpenek, eta era berezian 1917ko iraultzak. Aldaketa egingarria da,
historia ez baitago agorturik, etorkizunaren gidoia ez baitago idatzita.
Mundua erroetatik aldatzea badago, gertatu da, gertatzen ari da, eragin
mugatua bada ere (Hego Ameriketako aldaketa prozesuak, Kurdistan…) Hau
non eta XXI. mendeko Europan aldarrikatzea oso beharrezkoa delakoan
gaude, aipatu dugunez kapitalaren logika bazter guzietara zabaldu
delako, askatasuna, aldaketa, aurrerapena eta iraultza bera edukiz hustu
eta kontsumo aukeren esparruan kokatuz.
Autokritika
zorrotzaren beldurrik gabe, iraganetik ikasten jakin behar dugu.
Eraldaketa ezin da goitik behera ezarri, alderdi batek ezin du herria
ordezkatu; estatua funtsezko eragile eta borroka esparrua da, baina ezin
du jendartearen taupada menperatu; feminismoa edozein eraldaketaren
oinarria da, derrigorrez; eta planetaren biziraupena bermatu beharra
dago, hondamendira baitoa. Badugu zer pentsa eta Leninek berak idatzi
zuenez, batzuetan berriro hasi beharra dago, bidea ongi egin ahal
izateko. Iraultza eta sozialismoaren egitasmo historikoa berritu behar
dira derrigorrez. Ez dakigu zein izanen den etorkizunean aspaldiko
erreferentzia hauek hartuko dituzten formak. Ezinezkoa da aurretik
esatea nolakoak izanen diren etorkizunaren borroka emantzipatzaileak.
Gure herriaren burujabetzaren aldeko borrokaren ibilbidean ikasi dugu
noraino diren kaltegarriak dogmatismo eta ortodoxia itxiak. Burges txiki
gisa hartu gaituzte, gurea askapen borroka denik ukatuz, benetako
iraultza, marxismoa eta sozialismoaren izenean. Argi dago hor ez dugula
bide edota formula berrietarako inspiraziorik aurkituko. Kapitalak,
bloke sozialistaren kontrapuntua gaindituta, demokrazia liberala bera
sakrifikatzeko aukera jarri du mahaiaren gainean. Askatasun
demokratikoak herriaren konkistak dira, baina liberalismoak ikur
bilakatu zituen, eta bandera nagusi gisa ezaugarritu zituen
“autoritarismo” komunistaren aurrean. Klaseen arteko borrokan kokatuta
zegoen demokrazia eredu burgesa, langileria eta herri sektoreen boterea
galarazteko. Parte hartze aukerak eta hainbat eskubide eta onura
eskaintzen zizkien, behartuta eta iraultzaren arriskua oztopatzeko,
baina kontra-ofentsibara pasa ziren aspaldi eliteak eta gaur egun oso
bestelakoa da egoera.
Demokrazia,
burujabetza eta neoliberalizazioaren gainditzea loturik agertzen dira
abian dauden eraldaketa prozesuetan, Boliviatik Kurdistanera. Iraultza
demokratikoak dira, forma anitzekoak, deszentralizatuak, teorizazio eta
estrategia berriak asmatzen ari direnak. Batzuetan oztopo eta
zailtasunetan korapilatzen dira, aurrera ezin eginaz, baina beste
batzuetan urrats erraldoiak emanaz eta erakutsiz alternatibaren
eraikuntza ez dela biharko dema intelektual hutsa.
Feminismoa,
parte hartzea eta gure planetarekiko atxikimendua dira iraultza berrien
oinarriak. Komunismoaren zerumuga gaurkotzen ari dira hamaika mugimendu
eta eragile munduko bazter guzietan, hamaika borroka elkartuz. Gure
garaiko matxinada eta iraultzak dira, inperfektuak, mugatuak,
kontraesanez beteak, garai guztietako iraultza eta matxinada guziak
bezala.
Eraldaketa
aukerarik ez dagoela aldarrikatzen duen arrazionaltasun neoliberalak,
modu esanguratsuan, pentsamendu baikorra hauspotzen du, zeinaren arabera
edozer lortzen ahal da, sakonki desiratu eta lortzeko indar oroz
jardunez gero. Amerikar mirakulua unibertsalizatu dute, edozein pertsona
aberats bilaka daitekeela sinetsaraziz eta, ondorioz, pobrezia edo
zapalkuntzaren arduradun bilakatuz jendartearen goialdean ez dagoena.
Desberdintasunak eta menpekotasunak ezkutatzen ditu diskurtso
kontraesankor baina emankor horrek, herritarrak nahiz herri zapalduak
bere egoeraren erantzule nagusi bihurtuz.
Gustuko
ez dugun arren, diskurtso horren menpe bizi gara, hegemonikoa baita.
Eta iraultzaren auzia kokapen honetan dago trabaturik, zapuzketa eta
boluntarismoaren artean eskuak loturik. Askatu beharra dago, alta, bide
berriak irekiz eta gogoa baldintza materialak eraldatzeko estrategiekin
uztartuz. Bestela esanik, iraultza perfektuaren mitoak ezin du aldaketa
urrats mugatuagoen mesprezua ekarri, eta halaber, urrats horien
defentsak ezin du eraldaketa sistemikoaren zerumuga lainotu, ikuspegi
estrategikoaren galerak iniziatiba oro kapitalaren irenste gaitasun
erraldoiaren menpe kokatzen baitu.
Neoliberalismoaren
hegemonia eta ezkerraren erreferentzia alternatiboen ahulezia aintzat
hartuta, oso inportantea da aldaketak eragiteko aukerak bilatzea,
sistemaren lubakiak kokatuz eta zulo handiak irekitzeko baliatuz. Hori
ez da lortuko iraultzaren aldarrikapen ozen bezain hutsen bidez,
estrategia emankorrei esker baizik. Alferrikakoa izan beharko litzateke,
izan ere, baina inoiz ez dago soberan oroitzea iraultzaileen erronka
iraultza egitea dela, ez iraultzaz hitz egitea. Katalunian piztutako
matxinada demokratiko-soberanista dugu gure garaiko formula
interesgarrienetakoa, esaterako. Neoliberalismoak zigortutako
lurralde horretan, desdemokratizazio zentralizatzaile espainiarrak
protesta ziklo indartsua ekarri du eta, modu esanguratsuan “marxista”
eta “komunista” ortodoxo eta dogmatikoen errefusa lortu du matxinada
horrek, benetako iraultza ez dela, burgesiak zuzentzen duela eta antzeko
ergelkeriak aipatuz.
Kataluniarena
ez da iraultza sozialista, jakina. Errusiakoa eta Kubakoa ere ez ziren,
bilakatu ziren arte. Ez dirudi erreza denik halakorik gertatzea
Katalunian, baina kontua ez da hori, gure garaiko egoeran estrategia
berriak garatzeko aukera baizik, eta maila horretan Kataluniak
desdemokratizazioari era eraginkorrean aurre egin eta bestelako
zerumugak irudikatzeko bidea erakutsi du.
Euskal borroka ziklo berrirako gogoeta eta ikasgaiak Ireki
nahi dugun mobilizazio eta borroka ziklo berrirako erreferentzia
baliagarri gisa ezaugarritu nahi izan ditugu urteurren hauek, beraz.
Euskal Herrian ziklo luze bati eman nahi diogu bukaera, beste bat
hasteko. Batzuek, era esanguratsuan, ziklo horri ETAren derrotaren
garaia deitu nahi diote, eta ukatzen dute, alta, garai berrian gaudenik.
Izan ere, haientzako ez dago zerumuga alternatiborik. Guk berriz,
Zohardia izena duen txostena onartu dugu gure azken barne eztabaidan.
Zerumugaren sinonimoa den zohardiaren aipamenak espazio eta denbora
inposatutakoak hautsi eta geureak eraikitzeko borondatea ekartzen digu
gogora.
Ezker
abertzalea ez zen sortu azaleko erreformak bultzatzeko. Gure
mugimenduaren funtsa joko arauen eraldaketa errotikoa izan da eta gaur
egun ere hautu hori baieztatu beharra dago, une bakoitzean taupada
eraldatzaile horrek bere formulak hartu behar baditu ere. Iraultza eta
borrokaren oroimenak borroka berrietarako indarra ematen digu eta
ikuspegi estrategikoa errotzen du, nondik gatozen eta nora goazen
uztartuz.
Gure
garaiko matxinada eta iraultza inperfektuak aipatu ditugu lehen. Halako
bat egin nahi dugu gure herrian. Marxek egin zuen Kapitalaren
deskribapen kritikoaren eta egitasmo sozialistaren aurrerapenean
inspiratuta, 1917ko boltxebikeen lorpen erraldoiak gogoan, gure
mugimenduaren lehen urteetan hain eraginkorra izan zen Guevararen eredua
aintzat hartuta, baina batez ere geure iraganeko borroketatik ikasiz
eta geure bidea eginaz, gure garaietako borrokak gure erreferentzia
nagusiak direlarik. Gure garaiko seme alabak gara eta izan nahi dugu,
horixe baita biharko garaiaren sortzaileak izateko derrigorrezko
baldintza. Gora Herria! Gora Iraultza!